PELAN PERNIAGAAN - DOBI HARUN BERSINAR



Rancangan Perniagaan


Pemilik 1f1s Dobi Harum Bersinar Ent. (Contoh)

Nama Perniagaan Anda
Alamat 1
Alamat 2
Bandar Poskod
Telefon           
Fax     
E-Mel


Isi Kandungan


Ringkasan Eksekutif

Tulis seksyen in terakhir.
  • Kami cadangkan dua mukasurat dan kurang.
  • Muatkan apa yang boleh anda terang seakan dalam 5 minit temuduga .
  • Nyatakan fundamental perniagaan yang dicadangkan.
  • Apakah produk anda? Siapakah pelanggan anda?
  • Siapakah pemilik?
  • Apakah pendapat anda tentang perniagaan ini dan indutri tersebut di masa hadapan?
  • Bangunkan dengan menarik, profesional, lengkap, dan tepat.
Jika memohon pinjaman, nyatakan dengan jelas berapa anda perlu, penggunaan pinjaman secara lengkap dan bagaimana pinjaman membantu memberi keuntungan jesteru menjamin pembayaran balik

Latar Belakang Am Syarikat

Misi : Banyak syarikat mempunyai statmen misi yang ringkas, selalu nya 30 perkataan dan kurang, menerangkan keujudan dan pembimbing mereka. Jika anda mahu draf statmen misi, disinilah tempat terbaik meletakkan nya dalam pelan, diikuti dengan objektif dan falsafah perniagaan.
  • Apakah perniagaan anda?
  • Apakah tugas anda?
  • Apakah sasaran pasaran anda? Nyatakan disini secara ringkas—anda akan menerngkan dengan lengkap diseksyen Pelan Pemasaran).
Jelaskan industri anda. Adakah ia industri ketumbuhan? Apakah perubahan anda lihat dalam industri anda, dan bagaimana syarikat anda mengimbangi untuk mengambil kesempatan mereka?
Terangkan dengan terperinci perniagaan anda.
Jenis Pemilikan: Nyatakan disini secara ringkas—anda akan menerngkan dengan lengkap diseksyen Pelan Pemasaran).
Sejarah Syarikat: Berapa tahun dalam perniagaan, pemilik sebelum, kejayaan, kegagalan, ikhtibar dipelajari, kedudukan dalam komuniti, sejarah jualan dan keuntungan, bilangan pekerja dan kejadian menghalang kejayaan. Bincang masalah sebelum dan bagaiman anda atasi hingga berjaya.
Kekuatan utama dan teras kepakaran: Apakah factor-faktor menjamin kejayaan perniagaan anda? Apakah kekuatan pesaing anda? Apakah kelebihan dan kekuatan yang anda sendiri bawa ke perniagaan anda?
Cabaran-cabaran besar pada syarikat anda sekarang dan masa terdekat: Jika tujuan anda memohon pinjaman terangkan bagaimana modal tambahan ini dapat membantu mengatasi cabaran-cabaran.
Jangka Panjang: Apakah rancangan mada depan perniagaan anda? Ketumbuhan? Jika ya, apakah kadar ketumbuhan dan bagaimana anda mencapai nya?
Adakah anda membangunkan strategi-strategi ketumbuhan, peningkatan produksi, diversifikasi atau mejual terus perniagaan? Apakah jangka masa ini berlaku?

Produk and Servis

Terangkan dengan mendalam produk dan servis. (Spesifikasi teknikal, lukisan, gambar-gambar, risalah jualan dan lain-lain item besar dalam Lampiran.)
Apakah factor-faktor sainagn yang memberi kelebihan atau kekurangan pada anda? Contoh, taraf kualiti, unik atau cirri pemilikan.
Apakah harga,yuran, atau struktur pajakan bagi produk dan servis?

Pelan Pemasaran

Nota-nota penyedian:
Kaji selidik pasaran: Kenapa?
Anda memberi tumpuan lebih pada perkara-perkara bersangkutan pemasaran — pelanggan, pesaing, harga, promosi dan pengiklanan — menjadi kebiasaan merasa perlu belajar sedikit.Walau bagaimana pun, setiap perniagaan walau kecil mendapat faedah besar dari kaji selidik pasaran menetap perniagaan dalan arahtuju. Guna pelan perniagaan untuk membongkar maklumat dan persoal usaha-usaha pemasaran anda. Masa yang amat berbaloi.
Kaji selidik pasaran: Bagaimana?
Terdapat dua jenis kajian pasaran: primari dan sekundar.
Kajian secondary bermaksud menggunakan maklumat cetakan saperti profil industri, journal perniagaan, suratkhabar, majalah, maklumat banci, dan profil demographic. Maklumat ini boleh diperolehi dari perpustakaan awam, persatuan industri, chambers of commerce, dari vendor menjual kepada industri anda, dan dari agensi kerajaan.
Mula dari perpustakaan tempatan. Perpustakawan bersedia menolong anda menalaah koleksi maklumat perniagaan mereka. Anda akan terperanjat apa ada didalamnya. Terdapat sumber online yang anda boleh guna. Chamber of commerce anda mempunyai maklumat baik tentang kawasan tempatan. Persatuan peniaga atau percetakan peniaga selalu mempunyai specific mengenai industri yang cemerlang.
Kajian primari bermaksud pengumpulan maklumat oleh anda sendiri. Sebagai contoh, anda boleh membuat kiraan lalulintas dilokasi cadangan, guna direktori telefon mengenalpasti pesaing, dan buat bancian atau temuramah kumpulan focus, mempelajari citarasa dan keinginan pelanggan.  Kajian pasaran profesional mungkin terlalu mahal, tetapi terdapat banyak buku bagaimana pemilik perniagaan kecil boleh melakukan penyelidikan yang efektif sendiri.
Dalam pelan pemasaran anda, terang dengan jelas; beri statistik, angka-angka dan sumber-sumber. Pelan pemasaran akan menjadi asas, kemudian nanti, dari semua unjuran jualan yang penting.



Pelan Pemasaran:
Ekonomik
Fakta-fakta mengenai industri anda:
·          Apakah jumlah size pasaran anda?
·          Berapa peratus pasaran yang anda perolehi? (Ini penting jika anda akan menjadi factor utama pasaran.)
·          Permintaan semasa sasaran pasaran.
·          Trend dalam sasaran pasaran—trend ketumbuhan, trend mengikut citarasa pelanggan dan trend pembangunan produk.
·          Potensi ketumbuhan dan peluang bagi size perniagaan anda .
·          Apakah halangan-halangan yang anda hadapi ketika memasuki pasaran dengan syarikat baru? Halangan-halangan yang biasa:
o    Kos modal yang tinggi
o    Kos pengeluaran yang tinggi
o    Kos pemasaran yang tinggi
o    Penerimaan pelanggan dan pengiktirafan jenama
o    Latihan dan skil
o    Unik teknologi dan patent
o    Kesatuan
o    Kos perkapalan
o    Halangan tariff dan quota
·          Sudah pasti, bagaimana anda mengharungi halangan dengan jaya?
·          Bagaimanakah yang berikut mempengaruhi syarikat anda?
o    Peralihan teknologi
o    Perubahan dalam dasar kerajaan
o    Perubahan ekonomi
o    Perubahan industri anda
Produk
Dalam seksyen Produk dan Servis, anda terangkan produk/servis secara penglihatan anda. Sekarang jelaskan dari pandangan pelanggan-pelanggan anda.
Ciri-ciri dan Kemudahan
Senaraikan semua produk/servis utama anda.
Bagi setiap produk/servis:
·          Jelaskan ciri-ciri penting. Apakah yang istimewa mengenai nya?
·          Jelaskan kebaikan produk/servis. Iaitu, apakah faedah produk pada pelanggan-pelanggan?
Perhati perbezaan ciri-ciri dan kebaikan dan fikir mengenai nya. Sebagai contoh, rumah yang memberi teduh dan tahan lama dibuat dari bahan tertentu dari satu rekabentuk; itu adalah ciri-ciri. Kebaikan termasuk bangga memiliki, kebebasan kewangan, menyara keluarga, dan penglibatan kejiranan. Anda membina ciri-ciri dalam produk bagi membolehkan anda menjual kebaikan.
Apakah servis selepas jualan yang akan anda berikan? Sebagai contoh penghantaran, waranti, kontrak servis, sokongan, follow-up, dan polisi pembayaran semula.
Pelanggan
Kenal pasti sasaran pelanggan, perwatakan mereka, kedudukan geografi mereka, atau dikenali sebagai demographics pelanggan.
Discripsi akan berlainan berpandu pada pelan untuk jual, jual kepada perniagaan lain atau terus ke pelanggan. Jika anda jual produk pengguna, tetapi menjual melalui channel pengedar, jualan borong, dan peruncitan, anda mesti menganalisa kedua-dua hujung iaitu pelanggan dan perniagaan orang tengah yang anda jual.
Anda mungkin lebih dari satu kumpulan pelanggan. Kenal pasti kumpulan yang penting.  Kemudian, bagi setiap kumpulan pelanggan, bina apa yang dikenali sebagai profil demographic:
·          Umur
·          Jantina
·          Lokasi
·          Tahap Pendapatan
·          Pekerjaan dan kelas sosial
·          Pendidikan
·          Lain (nyatakan industri anda)
·          Lain (nyatakan industri anda)
Bagi pelanggan perniagaan, faktor demographik seakan begini:
·          Industri (atau sebahagian dari industri)
·          Lokasi
·          Size syarikat
·          Kualiti, teknologi, dan harga
·          Lain (nyatakan industri anda)
·          Lain (nyatakan industri anda)
Persaingan
Apakah produk dan syarikat yang bersaing dengan anda?
Senaraikan pesaing utama:
(Nama dan alamat)
Adakah mereka bersaing 100%, atau produk tertentu, pelanggan tertentu, atau lokasi tertentu?
Adakah anda akan ada pesaing tak secara langsung? (contoh, kedai sewa video saing dengan panggung, walaupun berlainan perniagaan.)
Bagaimanakah perbandingan produk/servis anda dengan pesaing?
Guna table Analisa Saingan dibawah memandingkan anda bersamaan dua pesaing utama. Kolum pertama ialah factor saingan utama. Kerana ini berubah bagi satu industri keindustri lain, anda mungkin mahu seragam senarai faktor.
Dalam kolum label Anda, nyatakan secara jujur kedudukan anda pada mata pelanggan. Semak factor ini akan menjadi kekuatan atau kelemahan bagi anda. Kekadang adalah sukar mengukur kelemahan sendiri . Cuba berlaku jujur disini. Lebih baik, dapatkan orang yang tiada kepentingan menilai anda. Ini mungkin menjadi satu pembuka mata. Dan ingat anda tidak boleh menjadi semua perkara kepada semua orang. Malahan, cubaan membuat demikian punca banyak perniagaan gagal sebab usaha menjadi bercanggah dan menawar. Anda mahu penilaian yang jujur mengenai poin-poin kekuatan dan kelemahan syarikat.
Sekarang analisa setiap pesaing utama. Dengan beberapa perkataan, nyatakan perbandingan anda.
Dikolum terakhir, anggarkan factor kepentingan pesaing terhadap pelanggan.  1 = kritikal; 5 = tidak berapa penting
Jadual 1 Analisis Pesaing-pesaing
FAKTOR
Anda
Kekuatan
Kelemahan
Pesaing A
Pesaing B
Penting pada Pelanggan
Produk






Harga






Qualiti






Pilihan






Servis






Reliabiliti






Kestabilan






Kepakaran






Reputasi Syarikat






Lokasi






Ketrampilan






Kaedah Jualan






Polisi  Kredit






Pengiklanan






Imej






Selesaikan matrix pesaing-pesaing, nyatakan dengan ringkas kekuatan dan kelemahan pesaing-pesaing anda.


Uumph (niche)
Sekarang anda sudah menganilsa industri secara sistemtik, produk anda, pelanggan-pelanggan anda, dan pesaing, anda sudah mengetahui dengan jelas kedudukan dan dimana perniagaan anda dipasaran.
Dalam perenggan yang ringkas, jelaskan niche anda, keunikan anda dalam pasaran.
Strategi
Sekarang rangka garis panduan strategi pemasaran yang konsisten dengan niche anda.
Promosi
Bagaimanakah anda akan menyampaikan pesanan atau ayat pada pelanggan-pelanggan anda?
Pengiklanan: media apa, kenapa, dan kekerapan? Kenapa ini bercampur tidak yang lain?
Sudah kah anda kenalpasti kaedah-kaedah termurah untuk mendapat yang terbaik dari peruntukan promosi?
Bolehkah anda guna lain dari iklan berbayar, saperti Expo perniagaan, katalog, insentif pengedar, kuasa hebahan mulut (bagaimana akan anda simulasi ia?), dan rangkaian kawan atau profesional?
Apakah imej yang akan anda tonjol? Bagaimanakah anda ingin pelanggan-pelanggan melihat anda?
Selain dari pengiklanan, apakah rancangan anda untuk sokongan imej grafik? Ini termasuk saperti reka bentuk logo, kad dan letter head, brochures, signage, dan reka bentuk dalaman (jika pelanggan-pelanggan datang ke tempat perniagaan anda).
Perlukah anda sebuah sistem mengenal pasti pelanggan berulang dan menghubungi mereka secara sistematik?
Peruntukan Promosi
Berapakah yang anda sanggup belanja bagi item tersebut diatas?
Sebelum startup? (Angka-angka ini akan terdapat di peruntukan startup.)
Sedang berjalan? (Angka-angka ini akan terdapat di pelan peruntukan operasi.)
Harga
Terangkan kaedah atau kaedah-kaedah penetapan harga. Bagi kebanyakkan perniagaan kecil, mempunyai harga terendah bukan lah polisi yang baik. Ia merompak anda dari margin keuntungan yang anda perlu; pelanggan tidak kisah mengenai harga saperti yang anda fikirkan; dan pesaing besar boleh merendahkan harga juga. Lebih baik anda mempunyai harga purata dan bersaing dalam mutu dan servis.
Adakah strategi harga bersesuaian dengan analisa pesaing yang anda terbitkan?
Bandingkan harga anda dengan pesaing-pesaing. Adakah mereka lebih tinggi, rendah, sama? Kenapa?
Berapa penting harga menjadi factor saingan? Adakah anda mahu pelanggan membuat pembelian berdasar sepenuhnya pada harga?
Apakah polisi servis dan kredit pelanggan?
Lokasi
Nyatakan lokasi fizikal anda dalam seksyen Pelan Operasi pelan perniagaan anda. Didalam seksyen Pelan Pemasaran,analisa kesan lokasi terhadap pelanggan-pelanggan anda.
Jika pelanggan dating ke premis perniagaan anda:
  • Adakah ia mudah? Parkir? Ruangan dalaman? Bukan di luar laluan utama?
  • Adakah lokasi konsisten dengan imej?
  • Adakah ini yang pelanggan jangka dan mahu?
Dimana lokasi pesaing? Adakah baik jika anda berada berdekatan (saperti penjual kereta atau restoran makanan cepat) atau berjarak (saperti kedai makanan-runcit)?
Channel Pengedaran
Bagaimana anda menjual produk atau servis?
Runcit
Terus (surat pesanan, Web, katalog)
Jual borong
Pasukan jualan anda sendiri
Agen
Wakil persendirian
Pembidaan kontrak
Adakah strategi pemasaran anda terbukti effektif?
Adakah anda perlu menukar atau menambah kepada strategi semasa?
Ramalan Jualan
Setelah anda menerangkan produk, servis, pelanggan, pasaran, adan pelan pemasaran dengan terperinci, masa tiba mengempil angka-angka pada pelan anda.Guna Akaun Lengkap 3G 1f1s Sdn Bhd disediakan bulan ke bulan unjuran. Ramalan mestilah tertumpu pada sejarah jualan anda, strategi pemasaran yang anda terangkan, kaji selidik pasaran, dan maklumat industri, jika ada
Anda mungkin membuat dua ramalan: 1) ramalan terbaik, apa yang benar-benar anda jangka, dan 2) ramalan terburuk, anggaran rendah yang anda yakin dapat capai walaupun apa terjadi.
Ingat anda perlu menyinpan nota-nota penyelidikan dan andaian anda semasa membangun ramalan jualan dan semua spreadsheets dalam pelan anda. Ini kritikal ketika anda mempersembah pelan rancangan anda kepada pelabur atau bank mencari sumber dana.

Pelan Operasi

Terangkan operasi harian perniagaan, lokasi, peralatan, orang, proses-proses, dan persekitaran.
Produksi
Bagaimana dan dimana produk/servis dihasilkan?
Terangkan kaedah anda:
·         Teknik dan kos produksi
·         Kawalan mutu
·         Servis pelanggan
·         Kawalan inventori
·         Pembangunan produk
Lokasi
Apakah mutu yang ada pada lokasi? Terangkan jenis lokasi yang anda ada.
Keperluan Fizikal:
·          Jumlah ruang
·          Jenis bangunan
·          Zon
·          Kuasa dan lain utiliti
Akses :
Adakah mustahak lokasi anda kepada keselesaan pengangkutan atau pembekal?
Adakah anda perlu kemudahan walk-in yang senang?
Apakah keperluan parkir anda dan dekat dengan lebuhraya, lapangan terbang, keretapi, dan pusat perkapalan?
Masukkan lukisan atau gambarajah cadangan kemudahan jika ia mustahak, kerana penting bagi pengilangan.
Pembinaan? Kebanyakan syarikat baru tidak sepatut menanam modal dalam pembinaan, tetapi jika anda merancang untuk membina, kos dan spesifikasi menjadi bahagian utama pelan anda.
Kos: Anggarkan perbelanjaan kerja anda, termasuk sewa, termasuk juga selenggaraan , utiliti, insuran, dan kos remodel awal menyediakan ruang yang diperlukan. Angka ini akan menjadi sebahagian pelan kewangan anda.
Apakah waktu perniagaan anda?
Perlesenan dan perundangan
Jelaskan yang berikut:
·         Keperluan perlesenan dan bon
·         Permit
·         Kesihatan, tempat kerja, atau undang-undang alam sekitar
·         Peraturan istimewa melindungi industri atau profession anda
·         Keperluan zoning atau kod bangunan
·         Perlindungan insuran
·         Jenama, hakcipta, atau patent (menanti, sedia ada, atau pembelian)
Perlesenan dan perundangan
Jelaskan yang berikut:
·          Keperluan perlesenan dan bon
·          Permit
·          Kesihatan, tempat kerja, atau undang-undang alam sekitar
·          Peraturan istimewa melindungi industri atau profession anda
·          Keperluan zoning atau kod bangunan
·          Perlindungan insuran
·          Jenama, hakcipta, atau patent (menanti, sedia ada, atau pembelian)
Personel
·          Bilangan personel
·          Jenis buruh (skil, tiada skil, dan profesional)
·          Dimana dan bagaimana anda akan mendapat pesonel yang bertepatan kriteria?
·          Mutu pesonel sediaada
·          Strutur gaji
·          Kaedah dan keperluan latihan
·          Siapa buat kerja tertentu?
·          Adakah anda jadual dan prosedur bertulis disediakan?
·          Sudahkah anda draf senarai tugas dari pekerja? Jika tidak, luang masa tulis sesuatu. Amat berharga ketika berkomunikasi dengan pekerja dalaman.
·          Bagi fungsi tertentu, adakah anda akan menggunakan pekerja kontrak sebagai penambahan?
Inventori
·          Jenis inventori yang anda simpan: bahan mentah, bekalan, barangan lengkap?
·          Nilai purata dalam stok (iaitu., apakah pelaburan inventori anda)?
·          Kadar pulangan dan bagaimana ini dibanding dengan purata industri?
·          Pembangunan bermusim?
·          Jangka masa permintaan
Pembekal
Kenal pasti pembekal utama:
·          Nama dan alamat
·          Jenis dan jumlah inventori di sediakan
·          Polisi Kredit dan penghantaran
·          Sejarah dan reliabiliti
Patutkah anda mempunyai beberapa pembekal untuk item yang kritikal (sebagai sokongan backup)?
Adakah anda menjangkakan kekurangan atau masalah-masalah jangka pendek penghantaran ?
Adakah kos bekalan stabil atau berubah-ubah? Jika berubah-ubah, bagaimana anda menhadapi perubahan kos ini? Adakah anda ingin menukar pembekal?

Polisi Kredit
·          Adakah anda merancang jualan dengan kredit?
·          Adakah perlu anda jual dengan kredit? Adakah menjadi budaya dan kemahuan pelanggan anda?
·          Jika ya, apakah polisi bagi siapa dan berapa kredit diberi?
·          Bagaimana memeriksa keupayaan kredit pelanggan baru?
·          Apakah terma yang akan ditawarkan kepada pelanggan; iaitu berapa banyak kredit dan bila bayaran lunas?
·          Adakah anda tawar discount pembayaran tepat? (Tip: Buat ini jika menjadi kebiasaan industri .)
Tahukah kos anda untuk menawarkan kredit? Sudahkah anda masukkan kos tersebut dalam harga?



Mengurus Akaun Belum Terima Anda
Jika anda menawarkan kredit, apakah polisi anda bagi siapa dapat dan banyak mana?
Apakah rujukan anda memberi kredit pada pemohon baru?
Apakah terma yang anda tawar pelanggan; ia itu, berapa banyak kredit dan bila pelunasan kredit?
Adakah anda memberi diskaun pembayaran? (Adalah baik jika industri mengamalkan polisi tersebut.)
Tahukah kos yang anda tanggung bila menwarkan kredit? Ini termasuk kos modal dan kos hutang lapuk.
Sudahkah anda kos kredit dalam harga ?

Jika anda tawarkan kredit, anda perlu melakukan  aging sebulan sekali menjejak berapakah jumlah kredit yang terikat dengan kredit yang ditawarkan kepada pelanggan tertentu dan anda awasi masalah bayaran lewat. Table Receivables aging kelihatan saperti dibawah:
Table 2: Akaun Belum Terima (Aging)


Jumlah
Semasa
30 Hari
60 Hari
90 Hari
> 90 Hari
Akaun Belum Terima (Aging)


























Memungut hutang dari pelanggan bukan menyeronokan. Anda memerlukan polisi menhadapi kelewatan pembayaran dari pelanggan:
·          Bila anda buat panggilan?
·          Bila anda hantar surat?
·          Bila anda minta peguam mengugut?
Mengurus Accounts Payable Anda
Anda juga patut mengusia accounts payable (hutang anda kepada pembekal). Guna format dibawah.




Table 3: Accounts Payable Aging


Jumlah
Semasa
30 Hari
60 Hari
90 Hari
> 90 Hari
Accounts payable aging


























Anda perlu mengusia akaun Belum Bayar,apa anda hutang pada pembekal.Ini membantu merancang bila dan kepada siapa pembayaran. Bayaran awal menyusut tunai, bayar lambat mengurang discount dan rosakkan kredit anda. (Tip: Jika anda tahu pembayaran akan lewat, panggil pemberi pinjam sebelum tarikh lewat.)
Adakah anda cadangkan tawaran discount pembayaran tepat?

Pengurusan dan Organisasi

Siapa akan mengurus perniagaan dari hari ke hari? Apakah pengalaman yang dibawa masuk keatas perniagaan? Apakah keistimewaan dan kepujian kecekapan ? Adakah rancangan lain jika pegawai ini tiada atau tak berkemampuan?
Jika anda mempunyai sepuluh orang pekerja dan lebih, buat carta orginasasi menunjukan hiraki pengurusan dan siapa bertanggungjawab fungsi utama.
Jelaskan discripsi jawatan pegawai utama. Jika anda mencari pinjaman dan pelabur, masukan resume pemilik dan pegawai-pegawai utama.
Profesional dan Sokongan Advisori
Senaraikan yang berikut:
·          Ahli-ahli Pengarah
·          Badan penasihat pengurusan
·          Peguam
·          Akauntan
·          Insuran agen
·          Perbankan
·          Konsultan atau konsultan-konsultan
  • Mentors dan penasihat utama

Penyata Kewangan Peribadi

Pemilik kerap mengaluarkan aset perbidadi membiayai perniagaan. Penyata Kewangan Peribadi menggambarkan apa yang anda ada. Pelabur dan bank memerlukan maklumat in juga. Mereka akan meminta pemilik menjamin sendiri pinjaman perniagaan.
Dokumentasikan penyata dan andaian anda, nota-nota, definasi, dan juga keadaan kewangan yang istimewa. Muatkan keterangan nota-nota, securiti, kontrak, dll. dibawah spreadsheet penyata kewangan. Sertakan satu spreadsheet bagi setiap prinsipal.

Analisa Kewangan dan Sejarah


Analisa yang kukuh mengenai kewangan sudah didahului sebelum unjuran masa depan. Sejarah Kewangan dan ratios spreadsheet ini memberi banyak maklumat kewangan dalam satu mukasurat dari statmen-statmen lain bagi perbandingan dan analisa. Anda juga boleh sertakan hitungpanjang ratio industri untuk perbandingan.
Didalam Lampiran, masukkan year-end balance sheets, statmen operasi, dan tax return pendapatan perniagaan tiga tahun kebelakang, juga balance sheet dan statmen operasi terkini anda.
Jadual Hutang
Table ini memberi maklumat mendalam yang mungkin tidak terdapat dalam statmen kewangan. Termasuk jadual hutang dengan format bagi setiap nota pembayaran dalam  balance sheet anda yang terkini
Table 4: Jadual Hutang
Bayar kepada Siapa
Amaun Asal
Tarikh Asal
Baki  Semasa
Kadar Faedah
Tarikh Matang
Bayaran Bulanan
Securiti
Semasa/lewat




































Pelan Kewangan

Pelan kewangan mengandungi 12-bulan unjuran untung rugi), unjuran empat tahun untung (rugi), unjuran aliran tunai, unjuran balance sheet, dan pengiraan Pulang Modal.
Spreadsheet-spreadsheet ini merujuk kepada anggaran yang munasabah masa depan kewangan syarikat anda. Lebih penting, proses-proses memikir dan menyediakan pelan kewangan ini membantu anda mendalami bagaimana kewangan perniagaan berkerja.
12-Bulan Unjuran Untung (Rugi)
Terangkan andaian-andaian utama yang digunakan membuat anggaran pendapatan dan perbelanjaan. Unjuran jualan anda mestilah dating dari unjuran jualan tahunan. Tumpukan pada tempat-tempat dimana kejayaan masa lalu memberi variant dalam unjuran anda.
Empat-Tahun Unjuran Keuntungan (Jika perlu)
12-bulan unjuran adalah nadi pelan kewangan anda. Walau pun begitu,worksheet ini bagi pengusaha yang ingin menjangkau unjuran lebih dari tahun pertama. Ini dijangkakan bagi yang memohon modal teroka. Pegawai bank lebih memberi perhatian pada unjuran 12-bulan.
Sudah tentu, anda perlu simpan nota-nota andaian-andaian utama, terutama yang anda jangka akan mendapat perubahan besar di tahun-tahun hadapan.
Unjuran Aliran Tunai
Unjuran aliran tunai adalah terus dari checking account anda.
Bagi setiap item, tentukan bila anda jangka menerima tunai (dari jualan) atau bila anda perlu menulis cek (bagi item-item perbelanjaan).
Aliran tunai anda akan menunjukkan jika modal kerja anda mencukupi. Jelas sekali jika tunai ditangan anda sifar, anda perlu lebih. Ia juga menunjukkan bila dan berapa yang anda perlu pinjam.
Jelaskan andaian-andaian utama , terutama berbezaan aliran tunai dan statmen untung (rugi) anda, saperti:
  • Jika anda buat jualan pada bulan satu, bila anda mengutip tunai?
  • Bila anda membeli inventori atau bahan, adakah anda bayar dahulu, masa penhantaran atau kemudian?
  • Bagaimana ini akan beri kesan pada aliran tunai?
  • Ada perbelanjaan yang dibayar dahulu?
  • Adakah perbelanjaan tidak regular, belian peralatan, atau penambahan inventori yang perlu peruntukan?
Dan juga, susutnilai tidak timbul disini kerana anda tidak pernah menulis cek baginya..
Unjuran Kunci kira-kira
Ini adalah anggaran bentuk balance sheet akan kelihatan pada akhir masa 12 bulan unjuran-unjuran anda.
Didalam seksyen pelan perniagaan berkaitan dengan unjuran kunci kira-kira  anda, nyatakan andaian-andaian yanga anda guna untuk semua perubahan besar antara balance sheet terakhir dan unjuran.
Analisa Pulang Modal
 Analisa Pulang Modal  menentukan volum jualan, pada harga yang ditetapkan, yang diperlukan bagi mendapatakan semula jumlah kos.
Expressi sebagai fomula, Pulang Modal saperti berikut.




Jualan Pulang Modal =
Kos Tetap
1- Kos Berubah




(Kos tetap didalam RinggitMalaysia, tetapi kos berubah di nilai sebagai peratus jumlah jualan.)

Lampiran

Sertakan keterangan dan kajiselidik yang anda gunakan dalam pelan perniagaan anda, sebagai contoh:
  • Brosur dan bahan pengiklanan
  • Kajian Industri
  • Blueprints dan pelan-pelan
  • Peta dan gambar-gambar lokasi
  • Majalah atau lain-lain artikel
  • Senarai lengkap peralatan yang dimiliki atau yang akan dibeli
  • Salinan pajakan dan kontrak-kontrak
  • Surat sokongan bakal pelanggan
  • Lain-lain bahan yang menyokong pelan perniagaan ini
  • Kaji selidik pasaran

Halusi dan Perinci Pelan

Pelan perniagaan generik dibentangkan diatas mestilah diubahsuai menurut jenis spesifik perniagaan anda dan tujuan pembaca-pembaca pelan ini dibangunkan.
Tujuan Penambahan Modal
Untuk bank-bank
Bank mahu kepastian kelancaran pembayaran balik. Jika anda bertujuan mempersembahkan kepada penbiaya pinjaman, masukkan:
  • Amaun pinjaman.
  • Cara pinjaman digunakan.
  • Apakah pembiayaan akan capai (bagaimana ini akan menjadikan perniagaan bertambah kukuh)?
·         Jangka masa terma pembayaran balik (jumlah tahun bayarbalik). Anda mungkin tidak dapat berunding mengenai kadar faedah tapi runding jangka masa pembayaran balik lebih panjang, ini dapat membantu aliran tunai anda.
·         Cagaran yang ditawarkan, dan senaraikan semua ‘liens’ atau hak memiliki harta keatas cagaran sehingga pembayaran selesai.
Bagi Pelabur
Pelabur mempunyai berlainan perspektif dari bank. Mereka menanti ketumbuhan dramatik, dan ingin berkongsi ganjaran. Sertakan yang berikut dalam pelan yang anda bentang pada pelabur:
Pembiayaan jangka pendek diperlukan
Pembiayaan diperlukan dalam jangka dua hingga lima tahun
Bagaimanakah pembiayaa akan di belanja, adakah ini akan menjamin ketumbuhan
Anggaran pulangan atas pelaburan
Strategi keluar bagi pelabur-pelabur (beli semula, jual, atau IPO)
Peratus pemilikan yang anda beri pada pelabur-pelabur
Milestones atau keadaan yang anda boleh terima
Lapuran kewangan yang akan anda sediakan
Penglibatan pelabur-pelabur dalam majlis atau pengurusan


Dalami pelan anda bagi jenis perniagaan
Pembuatan
  • Tahap produksi semasa
  • Tahap kos produksi terus semasa dan tidak terus (kos overhead)
  • Gross margin keuntungan, overall dan setiap jalur produksi
  • Kemungkinan peningkatan kecekapan produksi
  • Produksi-tahap kapasiti kilang sedia ada
  • Kapasiti produksi selepas pembesaran kilang (Jika pembesaran dirancang)
  • Produksi-tahap kapasiti peralatan sedia ada
  • Kapasiti produksi peralatan baru (jika pembelian alat baru dirancang)
  • Harga satu jalur produk
  • Prosedur pengurusan pembelian dan pengurusan
  • Ubahsuai yang dijangka atau pembaharuan produk sedia ada
  • Produk baru yang dalam pembangunan atau di jangkakan
Perniagaan Servis
Perniagaan Servis menjual barangan intangible. Mereka lebih flexible dari jenis perniagaan lain, tetapi ia memiliki kos buruh yang tinggi dan secara umum sedikit aset tetap.
  • Harga
  • Kaedah penetapan harga
  • Sistem pengurusan produksi
  • Prosedur Kawalan Kualiti
  • Piawaian atau atau tahap kualiti di terima industri
  • Bagaimana anda mengukur produktiviti buruh?
  • Berapa peratus jumlah jam kerja anda koskan pada pelanggan?
  •  Jumlah jam bil bagi Pulang Modal
  • Peratus kerja di subkontrak kepada firma lain
  • Adakah untung dari subkontrak?
  • Polisi dan prosedur kredit, pembayaran, dan pungutan
  • Strategi menetapkan asas pelanggan-pelanggan
  • Strategi memikat pelanggan baru
Syarikat Teknologi Tinggi
  • Pandangan secara ekonomik pada industri
  • Sudahkah syarikat anda menempatkan sistem maklumat mengurus perubahan-perubahan mendadak harga, kos, dan pasaran?
  • Adakah produk dan servis syarikat anda berada di tahap tertinggi?
  • Apakah status R&D? Apakah keperluan membawa produk atau servis ke pasaran dan syarikat berdaya saing?
  • Bagaimanakah syarikat:
    • Melindungi harta intellektual?
    • Menghalang kekunuan teknologi?
    • Modal keperluan bekalan?
    • Mengekal personel utama?
Jika syarikat anda belum mendapat keuntungan atau mungkin belum membuat jualan,  perlu unjuran jangka panjang membolehkan keuntungan berlaku. Dan andaian-andaian anda mestilah didokumentasi dan bahas sepenuhnya.
Perniagaan Peruncitan
  • Imej Syarikat
  • Harga: Jelaskan polisi mark-up. Harga mestilah menguntungkan, berdaya saing, dan berturutan dengan imej syarikat.
  • Inventori:
    • Pemilihan dan harga harus konsisten dengan imej syarikat.
    • Kira kadar tahunan pulangan inventori. Bandingkan dengan purata industri bagi jenis perniagaan anda.
  • Polisi servis pelanggan: Polisi mesti dapat bersaing dan berturutan dengan imej syarikat.
  • Lokasi: Adakah ia memberi pendedahan yang anda perlu? Adakah ia memudahkan pelanggan anda? Adakah ia konsisten dengan imej syarikat?
  • Promosi: Apakah kaedah yang anda guna dan apakah kos nya? Adakah anda unjurkan satu imej yang konsisten pada syarikat?
  • Kredit: Adakah anda tawar kredit kepada pelangan? Juka ya, adakah perlu anda berbuat demikian, adakah anda factorkan kredit dalam harga?

0 comments:

Post a Comment